Стваралаштво

Представљамо

Вести

Упознај Србију

Слободно време

Одрасли за децу

Реч учитеља

Златни радови

Изложба

» » » » АУТИЗАМ - ДОЖИВОТНО СТАЊЕ


Табла Часопис 15:00:00 0

Славка Аврамовић, ОШ „Свети Сава“ Младеновац




ПОКУШАЋУ ДА ВАС УВЕДЕМ У СВЕТ АУТИЗМА УЗ ВАШУ ПОМОЋ!
ПАЖЉИВО СЛУШАЈТЕ И СТВАРАЈТЕ У СВОЈИМ ГЛАВАМА СЛИКЕ УЗ МОЈА УПУТСТВА!

1. СЛИКА
Змислите свакодневницу у којој вам је одузета моћ говора! - Не можете да објасните основне потребе - да сте гладни, уморни, поспани, да вас нешто боли, да сте срећни....

2. СЛИКА
Напустио Вас је “главни уредник”! - У вашој глави нема оног за којег до овог тренутка нисте ни помислили да постоји - онај који уређује ток ваших мисли. Сада вас незадрживом силином засипају као бујица истовремено мисли, идеје, успомене, надражаји....

3. СЛИКА
Ваша глава је соба са 20-так радија подешених на различите станице, трешти музика, гласови... Не постоји прекидач да искључите то, а и соба у којој се налазите - нема ни прозор, ни врата!

4. СЛИКА
- Отказала су вам чула - БОЈЕ И ШАРЕ пливају око вас, галаме, траже пажњу
- Изгубили сте чуло времена -не разликујете сате ни минуте
- “Вестибуларно чуло” - задужено за одржавање равнотеже немате! - Одједном се клатите као брод на немирном мору, не знате где су вам руке и ноге у односу на сопствено тело.
- Не можете да контролишете контракције мишића и зглобова.

5. СЛИКА
- Осећате плоче лобање као и мишиће лица и вилице, а глава вам је заробљена у мотоциклисичку кацигу која вам је три броја мања!

НЕ РАЗУМЕТЕ НИ МАТЕРЊИ, А НИ БИЛО КОЈИ ДРУГИ ЈЕЗИК!


ХВАЛА ШТО СТЕ ПОКУШАЛИ ДА СЕ УЖИВИТЕ И ВЕРОВАТНО СТЕ ПОМИСЛИЛИ :

- СТРАШНО - УЗЕЋУ СЕДАТИВ И РЕШИЋУ СЕ ТОГ ПРОБЛЕМА!

ОВОГ ТРЕНУТКА МИ ИЗЛАЗИМО ИЗ ТОГ СТАЊА.

ОСОБЕ КОЈЕ СУ СЕ РОДИЛЕ СА АУТИСТИЧНИМ СПЕКТРОМ ЖИВЕ У ТОЈ: НЕУРЕЂЕНОЈ, НЕПРОСЕЈАНОЈ И ДОЗЛАБОГА СТРАШНОЈ СТВАРНОСТИ!

АУТИЗАМ ЈЕ ДОЖИВОТНО СТАЊЕ!

ТО НИЈЕ ШАЛА НИ ЗА РОДИТЕЉЕ, НИ ЗА ОНЕ КОЈИ НЕГУЈУ И УЧЕ ТАКВО ДЕТЕ - ВАСПИТАЧЕ, УЧИТЕЉЕ, НАСТАВНИКЕ...

ТО НИЈЕ ПОСАО ЗА МАЛОДУШНЕ!
СВАКА ОСОБА СА АУТИЗМОМ ЈЕ ЈЕДИНСТВЕНА, ПОНАШАЊЕ СВАКЕ ОСОБЕ ЈЕ ЈЕДИНСТВЕНО, АЛИ СУ ИМ ТЕШКОЋЕ ИСТЕ!

- НЕ МОГУ ДА СВЕТ ОКО СЕБЕ РАЗУМЕЈУ ОНАКО КАКО ГА РАЗУМЕЈУ ДРУГЕ ОСОБЕ!
АУТИЗАМ - У ЈАПАНСКОМ ЈЕЗИКУ ПРЕДСТАВЉЕН ЈЕ СА 3 СЛОВНА ЗНАКА : “ БИЋЕ”, “ЗАТВОРЕНО”, “БОЛЕСТ”.
Ако то мало сликовитије кажемо ЗНАЧИ:
“ЗАТВОРЕНИК УТАМНИЧЕН И ЗАБОРАВЉЕН У САМИЦИ КОЈИ ЧЕКА ДА НЕКО, БИЛО КО СХВАТИ ДА ЈЕ ОН УНУТРА”!

ЊИХОВА ПОТРЕБА ЗА СТАЛНИМ СОЦИЈАЛНИМ КОНТАКТОМ УВЕК ПОСТОЈИ И СТАЛНА ЈЕ, ИАКО ЧЕСТО  ИЗГЛЕДА НЕОБИЧНО, иако ОНИ САМИ изгледају као да нису склони друштву, да су “без емоција”.

ТО НИСУ СИМПТОМИ ВЕЋ ПОСЛЕДИЦЕ АУТИЗМА.
ОСНОВНИ РАЗЛОГ ТОМЕ ЈЕ ДРУШТВЕНО НЕЗНАЊЕ ШТА СЕ У АУТИСТИЧНИМ  ГЛАВАМА ДЕШАВА!
АКО СЕ ТАКВО ПОНАШАЊЕ ДЕТЕТА НЕ ПОСМАТРА КАО НЕПРИМЕРЕНО И НЕАДЕКВАТНО, ВЕЋ ГА САГЛЕДАВАМО КАО ЊЕГОВ ПОКУШАЈ ДА РАЗУМЕ И КОНТРОЛИШЕ СВЕТ ОКО СЕБЕ, КОЈИ ЈЕ ЗА ЊЕГА ПОТПУНО НЕПРЕДВИДИВ, ЗБУЊУЈЋИ И И ЧЕСТО  ОДБАЦУЈИЋИ - МОЖЕ МУ СЕ ПОМОЋИ ДА ПОБОЉША СВОЈЕ РАЗУМЕВАЊЕ И ПРИЛАГОДИ ПОНАШАЊЕ СПОЉАШЊИМ ОКОЛНОСТИМА И ОЧЕКИВАЊИМА!

ИСКУСТВО
Када се у свом раду сусретнемо са оваквом ситуацијом: бићете сигурна сам, “АУТИСТИЧНИ”! ОСЕЋАЋЕТЕ СЕ “ЗАРОБЉЕНО у самици, очекујући да НЕКО СХВАТИ да сте УНУТРА И ДА ТРЕБА да вам помгне.

Сва ваша дотадашња знања и искуства постану недовољна, неадекватна... Покушаваћете на разне начине: интернет, помоћ колега који су имали сличне ситуације, књига ауторке Темпл Грандин - која је и сама аутиста са Аспергеровим синдромом - (особе код којих је развијен говор, које су просечне, али често и натпросечне интелигенције) и захваљујићи таквим особама, тог спектра ми имамо неке одговоре и информације у каквом свету живе такве особе!

СТАЛНО ЋЕТЕ  ИМАТИ СТРАХ -  ПОГРЕШИЋУ НЕШТО!
ПОСМАТРАНО СА ОВЕ ВРЕМЕНСКЕ ДИСТАНЦЕ, МОГУ ВАМ РЕЋИ СЛЕДЕЋЕ!
Како је свака особа из света аутизма јединствена- тако и приступ за сваку особу мора бити јединствен!
АУТИЗАМ ЈЕ ДОЖИВОТНО СТАЊЕ!
КЉУЧНИ МОМЕНАТ У РАДУ ЈЕ КАДА САМИ СЕБИ КАЖЕТЕ:
“НЕ ВРЕДИ ДА СЕ ЖАЛИШ, ДА КУКАШ ДА ТИ ЈЕ ТЕШКО, ДА САЖАЉЕВАШ СЕБЕ - ТО ЋЕ ПРОЋИ. ТРАЈЕ ТОЛИКО КОЛИКО ЈЕ ”МОЈ ЂАК” - ТО НИЈЕ МОЈ ЦЕО ЖИВОТ!
“КАКО ЈЕ ЊЕМУ, ЊЕГОВОЈ ПОРОДИЦИ -  ТО ТРАЈЕ ЦЕО ЖИВОТ!
СХВАТИТЕ: ИМАТЕ ТЕЖАК ПРОФЕСИОНАЛНИ ИЗАЗОВ, АЛИ И ЉУДСКИ!
 ПРИХВАТИТЕ ИЗАЗОВ КОЈИ ЈЕ ПРЕД ВАМА И РАД КОЈИ ЈЕ ВЕОМА ЗАХТЕВАН.
ЗАХТЕВА: МНОГО РАДА, МНОГО УЧЕЊА - (сопственог, али и других - деце и одраслих), МНОГО ВОЉЕ, МНОГО УПОРНОСТИ, МНОГО СТРПЉЕЊА, МНОГО ОДРИЦАЊА (одмора, паузе..) и стално ОДБАЦИВАЊЕ МАЛОДУШНОСТИ.
АКО НИЈЕ ПОСТИГНУТ ОЧЕКИВАНИ ЦИЉ - не клоните, ВЕЋ УПОРНО И СТРПЉИВО ПОНАВЉАЈТЕ АКТИВНОСТИ!

СВАКИ УСПЕШАН КОРАК, ГЕСТ, РЕЧ ПОХВАЛИТИ, АПЛАУЗОМ ДРУГИХ УЧЕНИКА! Радујте се заједно!

ОВО СУ КОРАЦИ КОЈЕ ПРЕПОРУЧУЈЕМ ИЗ СВОГ НЕКОГ ИСКУСТВА!

НАПОМЕНА: СВАКА ОСОБА ИЗ СПЕКТРА АУТИЗМА ЈЕ ЈЕДИНСТВЕНА, ЗНАЧИ: ТРЕБА СЕ ПРИЛАГОЂАВАТИ И ПРАТИТИ СВАКУ СИТУАЦИЈУ И СХОДНО ТОМЕ ПРЕДУЗИМАТИ АДЕКВАТНЕ КОРАКЕ И НИКАКО ТО НЕ ЧИНИТИ ПОЈЕДИНАЧНО, ВЕЋ УЗ ПОДРШКУ ДРУГИХ ЉУДИ КОЈИ СУ У ОКРУЖЕЊУ ТАКВЕ ОСОБЕ.

Кораци у решавању проблема
·                   успоставњање добре сарадње са родитељима детета -УЧЕНИКА
·                   стицање поверења
·                   стварање повољне климе у одељењу
·                   прихватање учитељице и другова
·                   подршка и разумевање родитеља других ученика
·                   индивидуализовани рад
·                   постепено укључивање у школске активности
·                   адекватна стручна помоћ- логопед
Извори подршке, други учесници/сарадници у долажењу до решења и спровођењу решења
·                   родитељи ученика - ЂАКА
·                   ученици у одељењу – помоћ у игри, дружењу, учењу
·                   родитељи ученика из одељења – подршка и разумевање
·                   запослени у школи – разумевање и подршка
·                   логопед – ангажован од стране родитеља
·                   ШИРА ДРУШТВЕНА ЗАЈЕДНИЦА КОЈА ТРЕБА ДА БУДЕ ПОЈАЧАНА, СИСТЕМСКИ РЕШЕНА - ПЕДАГОШКИ АСИСТЕНТИ, ДЕФЕКТОЛОЗИ, САРАДЊА СА СПЕЦИЈАЛНИМ ШКОЛАМА, СОЦИЈАЛНИМ УСТАНОВАМА


ПОДСЕЋАМ ВАС ЈОШ ЈЕДНОМ: АУТИЗАМ ЈЕ ДОЖИВОТНО СТАЊЕ!

ЗАТО МОЈА  ПОРУКА ЈЕ ЦИТАТ ИЗ КЊИГЕ: “ЗАШТО СКАЧЕМ” ЧИЈИ ЈЕ АУТОР НАОКИ ХИГАШИДА - АУТИСТИЧАР ИЗ ЈАПАНА, КОЈИ ЈЕ УЗ ПОМОЋ И ПОДРШКУ ВАСПИТАЧА - УЧИТЕЉА И МАЈКЕ УСПЕО ДА ИСКАЖЕ И НАПИШЕ ШТА ОСЕЋА И У КАКВОМ СВЕТУ ЖИВИ.

ПОРУКА!
“ТРЕБА ДА ПРЕСТАНЕМ ДА САЖАЉЕВАМ СЕБЕ И ПОЧНЕМ ДА РАЗМИШЉАМ О ТОМЕ:
“КОЛИКО ЈЕ ТЕЖАК ЖИВОТ МОМ СИНУ И КАКО ДА ГА ОЛАКШАМ”?
(мајка једног аутистичног дечака)


«
Next
Новији пост
»
Previous
Старији пост