Кад год неки одрасли почну да се свађају тврдњом да млада генерација расте некултурна и недовољно образована да преузме одговорност за своју судбину, дајем пример Соње Генове из града Добрича у Бугарској. Има само 15 година, али је достигла висине о којима џангризави одрасли могу само да сањају. Соња комбинује своју страст за уметношћу и компјутерско програмирање у исто време, развијајући своје уметничке вештине паралелно са рационалном сфером и логичким размишљањем. То је чини хармоничном и целовитом личношћу, а њен свестрани талент препознају стручњаци из различитих области.
Соња је упознала цртање и музику скоро истовремено – са 6 и 7 година: похађала је школу цртања у Општинском омладинском центру – Добрич, а школовање је започела у уметничкој школи „Св. Климент Охридски“ у класи клавира. Под вођством Олге Иванове, Соња и њена сестра Жанет усвајају основне технике цртања.
Две хиљаде седамнаесте године, крајем трећег и почетком четвртог разреда, заинтересовала се за програмирање. Пролази кроз Scratch и открива апликацију App Inventor коју је развио Технолошки институт у Мичигену. Њиме је креирала своју прву мобилну апликацију за Андроид – „Школску игрицу за основну фазу“, у којој је садржај образовног материјала од првог до четвртог разреда обрађен цртежима и питањима.
Наредне, 2018. године, учествовала је на престижној годишњој награди БАИТ-а (Бугарске асоцијације за информационе технологије), са пројекатом „Школска игра за основну фазу“ где је била најмлађа учесница такмичења.
„И у музици и у програмирању има математике. Добро конструисан програм је као уметничко дело“, каже десетогодишња Соња Генова, цитирана на сајту СУ „Св. Климент Охридски“.
Исте године Соњина игрица је учествовала на националном такмичењу Soft Uni Kids, у категорији AppInventor, и освојила специјалну награду Soft Uni Kids – комплет за програмирање Micro:bit + Micro:bot.
Убрзо је Соња добила свој први Wacom Cintiq графички таблет и открила свет многих нових могућности. Дигитално сликање и компјутери доводе до још једне идеје – онлајн игрице. Овог пута Соња укључује не само рачунаре, већ и анимацију. Игра се зове „Лов на благо“. Пројекат је онлајн игрица у десет нивоа, која прича причу о морнару на острву у потрази за скривеним благом. Нивои постепено постају компликованији и дужи. Пред јунаком се појављују нове препреке и потешкоће.
Да би реализовала овај пројекат, Соња је радила на три одвојена програма – GIMP, Dragon Bones и Construct2. Прво је нацртала све елементе појединачно у GIMP програму. Само је главни лик креиран у посебном програму, Dragon Bones, јер се ту сложени покрети могу анимирати на једноставан начин. Након што су елементи спремни, почиње рад на мапама различитих нивоа игрице. Прво се цртају на папиру, а затим у програму Construct2.
Линк до игрице: http://valyogenoff.eu/treasure-game/
Године 2019. Соња је учествовала на трећем националном такмичењу Еду Тех Флаг Търси се супер STEM. Сврха такмичења је подстицање талентованих ученика у области STEM наука у школи. Заузима прво место и постаје национални победник у категорији STEAM (наука, технологија, инжењерство, уметност, математика) од 4 до 8 разреда са својим онлајн пројектом „Лов на благо“.
Године 2019. направила је своју прву веб страницу користећи WIX платформу. Њиме је била првопласирана на националном такмичењу „ИТ свет“ Шуменског универзитета.
У 2020. Соња је почела да се бави видео снимањем и анимацијом, стварајући сопствени Јутјуб канал за забавно програмирање и часове цртања. Ово су 32 лекције програмирања које показују корак по корак, на занимљив начин, како се пројекти могу лако направити уз Micro:Bit, Arduino, GIMP и Construct2. У децембру 2020. године на Међународном фестивалу харлекина учествовала је са својим малим цртаним филмом и са својим Јутјуб каналом – SVG Studios
https://www.youtube.com/channel/UCUi2EIKUGJDje8uZhGql1hA/featured
Организатори су били импресионирани њеним пројектима и она је освојила ПРВУ НАГРАДУ омладинског жирија и добила статуету за животно дело на име проф. Хачо Бојаџијев /са којим је на слици/. На Јутјубу, ово су први структурирани туторијали за Arduino на бугарском.
У 2020.-2021. Соња је учествовала на Националној олимпијади информационих технологија са новим, већим пројектом и освојила ПРВО МЕСТО у својој старосној групи.
У пролеће 2021. године учествовала је на Државном информатичком такмичењу у Благојевграду, где је освојила ДРУГО МЕСТО у такмичењу са ученицима дванаестог разреда.
Награде за компјутерски цртеж (2020-2021):
1. место (Златна медаља) – Међународно такмичење за компјутерски цртеж „Креативност без граница“, уз подршку европске комесарке Марије Габријел;
1. место – XVI национално такмичење за дигитално сликарство и графику „Моја Бугарска“;
1. место – Национални конкурс за дигитални цртеж „Моја школа – мој свет“, Бургас;
1. место – Републичко такмичење за дигитални цртеж „Моје детињство, стварно и магично“, Ловеч;
3. место – Државно такмичење компјутерске графике „Лепота Родопа“, Карџали;
2. и 3. место – XVI Државно такмичење у дигиталном цртежу „Море, море, море…“ Варна 2021.
ПОЧАСНА ДИПЛОМА за компјутерски цртеж са 23. Међународне омладинске ликовне изложбе Нова Загора. Укупно је 2021. прикупљено 2.978 цртежа из 31 земље света. Од тога, жири је традиционално доделио Почасне дипломе за 368 уметничких дела. Учествовало је 179 учесника из Бугарске, а само 36 њих је добило награде.
1. место – Државно такмичење за компјутерску графику „Знаменитости Бугарске“ – град Крџали
1. место – Пети међународни божићни конкурс часописа Табла – Србија, у категорији компјутерског цртежа, старија узрасна група основаца.
Велика награда шестог издања Међународног конкурса студентског стваралаштва „Дете се родило, син нам се дао“ 2021, за свој компјутерски цртеж.