Као и претходних година, саставни део програма Међународног фестивала документарног филма Белдокс (Beldocs) биће и Тин програм, који ове године садржи пет филмова намењених тинејџерима, уз пратеће професионално модериране разговоре са младом публиком, које воде селекторка програма Иња Кораћ и психолошкиња и психотерапеуткиња Дубравка Радусиновић.
За 13. издање фестивала, Тин програм краси и једна новина. У току јуна је, селекторски тим састављен од седморо ученика и ученица Филолошке гимназије, IV Гимназије, Француске школе у Београду и Гимназије у Чачку гледало предселектоване наслове онлајн, а затим су једном недељно путем зум (zoom) апликације уз менторство пролазили едукацију и дискутовали о одгледаним филмовима и на крају циклуса од седам понуђених филмова одабрали три дугометражна и два кратка документарна филма који ће бити приказани у овогодишњем програму.
Тако ће се на програму између осталих наћи овогодишњи добитник Оскара у категорији најбољег кратког документарног филма, британско остварење “Како учити да возиш скејтборд у ратној зони (ако си девојчица)” (Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)) редитељке Керол Дајсингер, које приповеда о девојчицама које су у Кабулу научиле да читају, пишу – и возе скејтборд, упркос културним и верским нормама у Авганистану које ограничавају спорт и рекреацију за жене и девојчице, посебно оне који потичу из сиромашних насеља.
Редитељка Масја Омс у холандском филму “Пробисвети” (Punks) неверојатном непосредноћу улази у свет младих који су због проблема у понашању под привременим надзором психолога. Шведско-британски “Лет изнад блокова” (Scheme Birds) Елен Фиске и Елинор Халин сведочанство је о односу између ратоборне шкотске тинејџерке Џеме, девојке из блокова надомак Глазгова, и њеног деде, о насиљу међу младима и храбрости да се из њега истргне. Руски “Хеј! Учитељи” (Hey! Teachers!) Јулије Вишневец је слика школства из визуре младих професора, док британски филм “Црна овца” (Black Sheep) редитеља Еда Перкинса, номинован прошле године за Оскара у категорији најбољег краткометражног документарног филма, говори о одрастању момка Корнелијуса Вокера чији живот је расно обележен, а о расизму говори из перспективе главног јунака који је истовремено жртва али и насилник.
Као и претходних година, о најбољем филму Белдокс Тин програма одлучиваће средњошколски жири чији ће чланови бити полазници МиниДок (MiniDoc) радионице намењене средњошколцима заинтересованим за продукцију кратких документарних филмова. Уз пет наслова из званичне селекције, биће организоване и пројекције документараца насталих на прошлогодишњој МиниДок радионици, које су конципирали, развили и снимили сами полазници.
Жеља Белдокс тима је да се едукативним Тин програмом повећа компетентности средњошколаца у критичком сагледавању филма и анализирању његовог садржаја и тематике, као и техничких аспеката, и да се подстакне развој социолошко-емоционалних вештина младих. Циљ МиниДок радионице је да полазници (средњошколци узраста од 15 до 18 година) науче да коришћењем филмског језика сниме и режирају сопствени документарни филм под менторством искусних филмских професионалаца. Задатак ментора је да полазнике науче основама режије документарног филма као и комплетном процесу настајања филма, од претпродукције до постпродукције. Ментори радионице су редитељи Игор Станојевић и Марко Грба Сингх, селектори Белдокс фестивала, а радионица ће бити одржана током септембра и октобра.
Тринаесто издање Белдокса, које је одложено због пандемије корона вируса, уместо у мају биће одржано од 3. до 10. септембра у Београду. У богатом програму фестивала, који је четврти пут заредом добио подршку Европске уније кроз програм Креативна Европа МЕДИА, биће приказано више од 120 документарних филмова и ВР/АР садржаја.