Вести

Учитељ Миомир Дејановић говорио за међународни портал који се бави образовањем

Миомир МиДеј Дејановић, учитељ из Врања, црта стрипове, илустрације и примењује их као наставна средства. Добитник је признања за развој и популаризацију балканског стрипа 2017, 2018, 2019. и 2020. године. Проглашен је за једног од најбољих едукатора Србије. Носилац је признања/титуле Најбољи наставник бивше Југославије. Његова богата радна биографија се налази у Лексикону стваралаца у образовању који обележавају српску просвету. Својом свестраношћу и особеним приступом настави, учитељ Миомир Дејановић је привукао пажњу шире јавности, па су о његовом раду са ученицима писали многи листови, а снимљено је и неколико телевизијских прилога за РТС. Представљен је на званичном сајту града Врања, у категорији Најбоље из Врања и на сајту председника Републике Србије, у категорији Најбоље из Србије. Добитник је и специјалног признања “Свети Сава”, за иновације у области образовања.

Дејановић је о својим иновативним активностима у настави недавно говорио у интервјуу за К12 Digest, међународни портал који се бави образовањем и то је, како наглашава, његов допринос промоцији српске просвете на интернационалном плану, где људи високо цене маштовите и оригиналне начине преношења знања младима.

Посао учитеља обједињује већину мојих интересовања, допушта ми да се размахнем. Волим да пишем, да цртам едукативне стрипове и илустрације, да израђујем кратке образовне филмове, али и да та своја интересовања преносим на младе. Срећом, оно што је занимљиво мени, занимљиво је и ученицима. Лепо је радити и разговарати са децом, јер покрећу теме које су много занимљивије и ведрије од тема којима се баве одрасли.

Још у детињству сам био опчињен стриповима. Почео сам као страствени читалац, али сам, наравно, временом пожелео да и ја нешто нацртам. Мој дечачки сан је био да и моји стрипови негде буду објављени. Тај сан ми се касније и остварио, па је скоро све што сам досад нацртао (и што се тиче стрипова, и што се илустрација тиче) објављено у листовима и часописима, тако да деца и одрасли те стрипове могу да гледају и читају на моје, а – надам се – и њихово задовољство.

Чим сам постао учитељ, размишљао сам о томе како да љубав према стрипу пренесем на ученике, како да стрип применим у настави. Познато је да деца имају јаку потребу да цртају и била би велика штета да се та дечја жеља да се изражавају кроз цртеже не искористи у савременој школи. Наставни планови и програми су зацртани, али начин на који ћу приступити њиховом остварењу није, тако да ја бирам начин, од мене зависи како ћу садржаје приближити ђацима. Највише волим да важне поруке деци преносим кроз стрип и кроз игру, јер им је то блиско и значајно повећава њихово учешће у наставном процесу. Ученици памте часове у којима учествују, уживају у њима.

Стрип у настави личи на игру, на забаву, а у ствари на ефектан и ефикасан начин омогућава да се кроз спој текста и цртежа понуђени наставни садржаји брже уче и дуже памте. Са ученицима стрипове израђујемо на часовима матерњег језика, ликовне културе, на часовима слободних активности, у оквиру стрип-радионица, и то на различите теме: екологија, дечја права; према бајкама, баснама; на основу текстова познатих писаца за децу, или граматичких садржаја које ученици много лакше усвајају кроз стрип, него када им се предаје класично, старински.

Саопштавање података на традиционалан начин (усмено излагање наставника), ученицима је једнолично. Међутим, уколико те исте информације понудимо посредством стрипа, деца ће их много лакше усвојити и дуже задржати у памћењу.

Стрип децу оплемењује на забаван начин, јер се кроз стрип ненаметљиво преносе драгоцене животне поруке.

Употреба стрипа и стриповног материјала у школском процесу подстиче и креативност код ђака – они временом сами илуструју и цртају стрипове на основу онога што су прочитали. Тако обогаћују и освежавају наставу, јер израђују оригинална наставна средства, која наставник ефикасно може користити у свом будућем раду – каже, између осталог, учитељ Дејановић за међународни портал.

Када је проглашен за једног од најбољих едукатора Србије, новчани део награде је искористио да штампа збирку дечјих и својих едукативних стрипова под насловом „Да ти нацртам!“. Тако се са својим ученицима нашао у истој књизи. У уводном делу ове збирке писао је о широким могућностима употребе стрипа и стриповног материјала у наставном процесу и то поткрепио одговарајућим примерима, а затим следе ученички и његови стрипови у боји. У књизи се налазе и ђачки стрипови који су освојили прва места на републичким и међународним ликовним конкурсима, а неки од њих су били изложени на 20. балканској смотри младих стрип-аутора, међу радовима аутора из целог света. Збирка „Да ти нацртам!“ је настала у настави, али је и намењена настави, па МиДеј верује да ће послужити као корисна литература, као наставно средство у раду са будућим генерацијама ученика. У жељи да књига едукативних стрипова допре до што већег броја читалаца, Миомир Дејановић је примерке поклонио ученицима, колегама у Врању и по Србији, градској библиотеци, библиотекама школа, вртића…

Дејановићеви ђаци су досад стриповима освојили бројна прва места на републичким и међународним надметањима, што он сматра и својим успехом и признањем за успешан менторски рад.

Комплетан интервју који је учитељ Миомир Дејановић дао за К12 Digest, међународни портал који се бави образовањем, можете прочитати ОВДЕ: https://www.k12digest.com/comics-as-an-educational-tool

Миомир Дејановић, учитељ